Skip to main content

Workshops

The following is a sampling of activities we offer. We can also develop custom activities for your group, so don’t hesitate to request an activity based on another topic not listed here.

Educators can also request a specific workshop. We will design a hands-on science workshop for you and your students. After we receive your request, we will require at least 3 weeks.

 

Workshop

Description

Age 

Why Live Here? (1 hr)

 

Pourquoi Vivre Ici? (1 hr)

 

Bilingual

Explore the needs of living things (ie: food, shelter, safety)

 

Explorez les besoins des êtres vivants (ex: nourriture, abri, sécurité). 

Early years (ages 3-6)

Bounce and Roll

Students will explore shapes, and motion. (activity heavy workshop)

Early years (ages 3-6)

Butterfly Life Cycle 

Students will go over the life cycle of butterfly using a story book with hands-on activity

Early years (ages 3-6)

 

Workshop

Description

Grade (K-G9)

Playful Machines (1 hr)




 

Action Récréation (1 hr)

 

Bilingual

Students will explore the three simple machines - wheel & axle, lever, and inclined planes. They will build examples of these simple machines that are found on a playground. If time permits, they will also build gears, which are an example of a wheel and axle machine.

 

Les élèves exploreront les trois machines simples - roue et essieu, levier et plans inclinés. Ils construiront des modèles de ces machines simples que l'on trouve sur un terrain de jeu. Si le temps le permet, ils construiront également des engrenages, qui sont un exemple de machine à roues et à essieux.

Gr. 1-3

Candy DNA (30 mins) and Strawberry DNA Extraction (30 mins)

 

*Can be booked individually (30 mins each) or together (1 hr)*

 

Bonbons d’ADN (30 mins)  et Extraction de l’ADN d’une fraise (30 mins)

 

*Peut être réservé individuellement (30 mins chaque) ou ensemble 

(1 hr)

 

Bilingual

Students will explore the components that make up their genetic code! They will construct a model of double-stranded DNA out of sugary treats! They will discover human genetic relations to other mammals, insects, and food. Finally, they will extract the DNA out of strawberries with simple at-home tools, and substances!




 

Les élèves exploreront les éléments qui composent leur code génétique! Ils construiront un modèle d'ADN double brin à partir de sucreries! Ils découvriront les liens génétiques entre les humains et les autres mammifères, les insectes et la nourriture. Enfin, ils extrairont l'ADN des fraises avec des outils facilement sourcés!

Gr. 3-9

Code and Go Mice (1 hr)





 

Souris Robots Code et Go (1 hr)

Bilingual

Welcome to the science of computational thinking! In this workshop, students learn how to code using a Code and Go Robot Mouse which can be programmed with travel directions to navigate through mazes. By the end of the workshop, students will understand how to code specific commands, and how they are combined to form a program.



 

Bienvenue au monde de la pensée informatique! Dans cet atelier, les élèves apprennent comment coder en utilisant un Souris Robot et Go qui peut être programmé avec des directions de déplacement pour naviguer des labyrinthes. À la fin de l’atelier, les élèves vont comprendre comment coder des commandes spécifiques et comment celles-ci sont combinées afin de former un programme.


 

Gr. 1-7

Sew an E.coli (30 mins)




 

Glo Germ (30 mins)

 

*Can be booked together for one hour*

 

Coudre un E.coli (30 mins)





 

Germe de lueur (30 mins)

 

*Peut être réservé ensemble pour une heure*

 

Bilingual




 

Sew an E. coli: Students learn about the basic structures of bacteria using E. coli as an example. Volunteers discuss where germs are found and how germs can be useful or dangerous to humans. The hands-on activity involves students sewing their own pet E. coli!

 

Glo Germ: Students learn about the presence of germs on their hands and how they persist with improper handwashing. This hands-on activity involves applying safe substances that mimic the appearance of germs. After students wash their hands, UV light is used to check their effectiveness in handwashing.

 

Coudre un E. coli: Les élèves apprennent au sujet des structures de base des bactéries en utilisant l'exemple de l'E. coli. Nos bénévoles discutent des endroits où se trouvent les bactéries et de la manière dont ils peuvent être utiles ou dangereux pour les humains. L'activité pratique consiste à coudre leur propre E. coli!

 

Germe de lueur: Les élèves apprennent au sujet de la présence des germes sur leurs mains et comment ceux-ci persistent quand on ne lave pas les mains proprement. Cette activité pratique consiste à l'application des substances sûres qui imitent l’apparence des germes. Après que les élèves ont lavé leurs mains, la lumière UV sera utilisée pour vérifier leur efficacité en lavant les mains.

K,

Gr. 1-5

Matter Matters (1 hr)



 

La Matière à Réfléchir

(1 hr)

 

Bilingual

This workshop introduces the different states of matter and their properties. It explores characteristics of liquids with a focus on density. This is done through two hands-on experiments.

 

Cet atelier présente les différents états de la matière et leurs propriétés. Il explore les caractéristiques des liquides en mettant l'accent sur la densité. Ceci est accompli à travers deux activités pratiques.

Gr. 1-3

Magnet Madness (1 hr)

 

Aimants en Folie (1 hr)

Bilingual

Students experiment with magnets to discover their unique properties of attraction, repulsion and polarity.

Les élèves expérimentent avec des aimants pour découvrir leurs propriétés uniques de l’attraction, le refoulement et la polarité.

K, Gr. 1-3

Bright Lights, Big Science 

(1 hr)

 

Lumières Vives, Science Énorme (1 hr)

 

Bilingual

Students will learn about light, and how reflection and refraction work! They will identify items that are transparent, translucent and opaque. They will explore reflection by creating their own kaleidoscope!

 

Les élèves apprendront au sujet de la lumière et comment fonctionnent la réflexion et la réfraction ! Ils identifient les objets qui sont transparents, translucides et opaques. Ils exploreront la réflexion en créant leur propre kaléidoscope! 

Gr. 4-6